Vergelijkende studie van subsidiemogelijkheden in naburige regio’s, diepteinterviews bij de drie belangrijkste terreinbeherende natuurverenigingen en ontwikkeling van een concept prioriteringskader voor aankoopsubsidies

De belangrijkste vraag waar we een antwoord op wilden krijgen was: Hoe kan het instrument erkende natuurreservaten in de toekomst efficiënter worden ingezet? Over het algemeen kunnen we concluderen dat het subsidiesysteem erkende natuurreservaten vandaag vrij goed werkt, omwille van de projectgerichte aanpak, waardoor men kan inspelen op opportuniteiten die zich op het terrein stellen en waarbij een toetsing door ANB gebeurt en projecten hierdoor kunnen afgestemd worden op de doelstellingen op Vlaams niveau. Ook in de studie bij de naburige regio’s wordt een projectgerichte werking gezien als een sterkte, terwijl de beperkte flexibiliteit bij een te sterke top-down-benadering wordt beschouwd als een zwakte (bij bv. Nederland). Ook het feit dat het systeem in Vlaanderen gebaseerd is op vrijwillige aankopen ziet men als een belangrijke sterkte. Men het er ook over eens dat subsidies gericht moeten zijn op de ontwikkeling van Europese en regionale natuur en dat de realisatie van Natura2000 niet ten koste mag gaan van waardevolle regionale natuur. Binnen het subsidiesysteem in Vlaanderen zijn er vandaag een aantal problemen te identificeren die ertoe leiden dat het bestede budget niet altijd even efficiënt wordt ingezet zoals 1. een zware administratieve last, 2. een slecht inschatten van de van effectieve kosten, 3. een slechte inschatting van de effectieve en potentiële natuurwaarden en 4. een weinig flexibeler kunnen omspringen met onvoorspelbaarheid van aankoopmogelijkheden en noden voor eenmalige inrichting.