Het juiste transportvoertuig kiezen
Transport is een belangrijke schakel in de logistieke keten en heeft een belangrijke invloed op de kost van het hout, houtchips en andere bosproducten. Om de transportkost zo laag...
Na het vellen van de bomen, het ontakken en eventueel in sortimenten zagen van de stammen wordt het stamhout verzamelt en tot een voor vrachtwagens bereikbare stapelplaats uitgereden. Hiervoor kunnen we een breed spectrum aan uitrij- of uitsleepmachines inzetten. De keuze voor de juiste machine hangt in sterke mate of van de verwerkingsmethode; korthout of langhout. Bij de korthout methode wordt er vooral gebruik gemaakt van een forwarder of een tractor met uitrijwagen, bij de langhoutmethode maken we vooral gebruik van de tractor met boslier of de skidder. Soms kunnen meerdere uitrij- of uitsleepmachines op een locatie ingezet worden. Zo wordt bij vaste uitsleep- of ruimingspistes het stamhout op lengte gelaten en eerst uitgesleept om daarna op een skidder of door een tractor met uitrijwagen uitgereden te worden.
Naast stamhout wordt er soms ook tak- en tophout uitgereden. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het terrein omgevormd moet worden naar heide en het aanwezige hout dit zou kunnen belemmeren. Het uitrijden van tak-en tophout is een extra schakel in de productie van houtige biomassa. Het voordeel van uitrijden boven het direct verchippen door een gecombineerde oogstmachine (combinatie van vellen, verzamelen en chippen) is echter, dat de velmachine en de chipper los van elkaar functioneren, waardoor ze efficiënter kunnen werken (Lechner, 2004). Een voorbeeld: de harvester velt de bomen en onttakt ze, het tak- en tophout blijft liggen zodat het kan drogen en de naalden/blad afvallen. Vervolgens wordt het tak- en tophout uitgereden en verzameld op een locatie nabij het bos waar containers en een grote chipper staan. Op deze manier wordt er optimaal gebruik gemaakt van de inzet van gespecialiseerde machines en wordt er een kwalitatief hoogstaand product gemaakt. Een ander voordeel is dat de harvester (of motor-manuele velling) en forwarder veel lichter zijn dan een oogsttrein, zodat de bodemdruk minder groot is dan bij een oogsttrein, al wordt dit voordeel deels teniet gedaan doordat er dan wel een keer extra door het bos gereden moet worden (Lechner, 2004). Een uitgebreid rapport over het oogsten van houtige biomassa vind je hier.