Wie waardeert welke natuurgebieden waarom?

Als natuurbeheerders hebben we veel te weinig kennis over de gebruikers, klanten van onze natuur. Natuur heeft verschillende functies waaronder biodiversiteit, indirecte diensten (bv. waterberging) en beleving (recreatie). Dit artikel gaat over de belevingsfunctie die de natuur heeft en meer bepaald over de kennis van natuurbeheerders over de recreanten. Het is duidelijk dat indien wij deze functie goed willen vermarkten, we onze klanten (de recreanten) veel beter moeten kennen. Dit artikel (van Nederland) geeft weer hoe men informatie verzameld over de natuurklant. Zeer interessant hierbij is de kennis die men heeft van de klanten afzonderlijk (waardoor men hiermee ook rekening kan houden in de toekomst) en de indeling die men krijgt van natuurgebieden. Zo heeft men een systeem waar natuurgebieden een score krijgen voor lokale, regionale en nationale beleving. Sommige gebieden zijn dan AAA gebieden, zowel belangrijk op lokaal, regionaal als nationaal gebied. Andere hebben geen waarde volgens de klanten wat betreft beleving dit zijn DDD gebieden. Deze DDD gebieden kunnen natuurlijk wel andere waarden hebben dan beleving. Het concept om gebieden te scoren en de klant (recreant) individueel te bevragen is zeker de moeite waard om dit ook eens in Vlaanderen toe te passen.